Gespreksavond met Theo Francken

Op 24 november 2015

Zaal Familia zat weer afgeladen vol voor deze spreekavond. Gezien de verwachte opkomst had N-VA Wommelgem geopteerd om de grote zaal te reserveren en naderhand bleek dit zeker geen onterechte beslissing. Met een kleine vertraging en een goede 150 toehoorders, kon de staatssecretaris zijn betoog aanvatten. De aanwezigen luisterden geboeid en het vlotte doch zeer degelijk onderbouwde betoog deed hen de tijd uit het oog verliezen. Theo Francken had het over de oorsprong van de vluchtelingenstromen, de opvang in Europa en in België, de puinhoop van vorige regeringen waar alle traditionele partijen schuld treft, de oplossingen die N-VA binnen deze regering aanreikt, de vooropgestelde Europese aanpak en ga zo maar door. Zelfs de aanwezige politieagenten luisterden ‘geboeid’ mee. Dit alles doorspekt met anekdotes en vaak persoonlijke getuigenissen. Tijdens zijn anderhalf uur durende uiteenzetting kon je een speld horen vallen.

De pauze werd zoals gebruikelijk aangewend om de dorst te laven en de vergaarde informatie met andere toehoorders en N-VA-sympathisanten te analyseren. Tijdens de pauze kreeg ook iedereen de kans om vragen te stellen. Het werden er meer dan 30. De staatssecretaris nam nog ruim de tijd om uitgebreid te antwoorden op de vragen en bezorgdheden van de talrijk opgekomen mensen. Zij die geen antwoord kregen tijdens de gespreksavond, kregen later die week nog schriftelijk antwoord via de medewerkers van de staatssecretaris en N-VA Wommelgem.

Om elf uur konden we Theo Francken dan uitzwaaien om daarna nog lange tijd de veelheid aan informatie en duiding te verwerken, samen met de vele aanwezigen.

Bedankt aan alle aanwezigen, sympathisanten, (toekomstige) leden en medewerkers om er weer een geslaagde avond van te maken waarbij, gezien de omstandigheden, respect, sereniteit en diepgang weer duidelijk hun plaats kregen.